szombat, június 21, 2014

Pinhole kísérlet

"Van kép objektív nélkül is"
Emlékszem mikor megvettem D90-es Nikon gépemet és valaki megkérdezte, hogy "mi volna ha nem volna hozzá objektíved?" És én azt válaszoltam, hogy akkor nem tudnék vele fényképet készíteni. Elkellett hogy teljen néhány év, hogy megtapasztaljak sok-sok érdekes dolgot a fényképészet terén. Sok-sok olvasmány, újságcikk, könyv és több mint 10 év gyakorlat van a hátam mögött. A minap is egy könyv került a kezembe Gyenes Zsolt: Fotóművészeti stílusok címmel, amit Rita vett nekem karácsonyra, hogy okosodjak. A könyv tele van érdekes ötletekkel, kísétletekkel, technikákkal, melyek a fényképezés és fény(le)képezés módszereit sorolja, tanítja és helyenként vegyíti.


A kísérlet alapötlete után egy kis interneten keresgélés következett. Rá kellett, hogy jöjjek: objektív nélkül is lehet fényképet készíteni.

Kellékként két(pontosabban három) dolgot használtam fel: Egy alufólia darabot (egy tűt) és két hajgumit...

...valahogy így nézett ki a géptest "harci díszben"

A felhelyezett alufóliára és tűhegynyi lyukat szúrtam (ez adta a rekesz értéket), ezen jött be a fény a gépbe. A nagyon szűk "rekesz" miatt az ISO értékét elég magasra és a záridőt eléggé el kellett nyújtanom, ezért a géptestet állványra kellett állítani.




 

És íme néhány objektív nélkül készült fotó.   

Természetesen nem lesznek penge élesek a képek és nem olyanok, mint amelyek objektívvel készültek, de azért szerintem ezeknek is megvan a hangulatuk.  

A konklúzió: Van kép objektív nélkül is :)

És ha rajtam múlik, ezzel a módszerrel is készülnek még képek...

Nincsenek megjegyzések: